17 May 2013

♥Pedih hulu hati ketika mengandung♥

Assalamualaikum...


Sebenarnya da lame nak tulis pasal entry ni. Da berbulan-bulan lamanya duk dalam draft. Hampir berhabuk berpathogen bagai dalam blog ni. Hoho. Tapi da terlalu kerap sangat alami ku teruskan men-sharing jua... Sejak mengandung ni ku telah mengenali apa itu PEDIH HULU HATI aka HEARTBURN. Maka ingatlah Gaviscon yer. Dah macam sinonim sangat-sangat mereka berdua nih!. Perkara ni terjadi 'otomatikelli' bile makan pedas. Walhal takde la pedas sangat pun tapi pantang ada cili dalam makanan tuh. Sebelom ni time anak dara belia bergetah, tak sah kalau tak makan pedasssss berapi. Kalau order makanan sah-sah pesan siap-siap nak pedas! Lebih-lebih lagi tomyam. Nyum~ Tapi sekarang kalau makan pedas-pedas 'wajiburunnah' kena minum air susu nak cover balik pedas tu. Kalau tak, konpem akan sendawa setiap 5 minit dan memang perit sangat tekak. Tapi takde la sampai nak terberry pun. Just sendawa dan rase perit-perit je. Kalau takde susu UHT tu minum air berasaskan susu pun boleee. Cth: Milo, Tea et al. Satu cara lagi makan pisang yang fresh tu. Jangan makan pisang goreng! Bertambah bala je disebabkan berminyak tuh. Hoho.. 

Oh ini sudah pasti bukan beta~ 


Sedikit info extravaganza~(takde sedikit sangat pun):

Pedih ulu hati ialah rasa panas dan pedih seperti terbakar yang biasanya dirasakan pada bahagian bawah tekak sehingga ke bahagian bawah tulang dada. Ini berlaku apabila asid perut naik ke bahagian esofagus. Asid ini boleh naik hingga ke tekak atau mulut dan meninggalkan rasa masam dan pahit.

Perkara ini dipercayai berlaku akibat perubahan hormon dan fizikal dalam badan anda ketika hamil.

Peningkatan hormon progesteron semasa hamil melonggarkan otot-otot lembut dalam uterus (rahim). Pakar percaya bahawa hormon ini melonggarkan injap yang mengasingkan esofagus daripada perut. Ini menyebabkan asid gastrik dapat melonjak naik ke atas melalui paip tersebut dan menyebabkan rasa terbakar.

Hormon progesteron juga menyebabkan proses pencernaan menjadi lembab.

Pada hujung kehamilan, bayi anda yang semakin besar akan menolak usus dan perut anda ke atas. Ini menyebabkan proses pembuangan menjadi lambat, justeru memaksa asid di dalam perut naik ke dalam esofagus.

Pedih ulu hati sangat biasa berlaku semasa kehamilan, terutamanya apabila bayi anda semakin membesar. Ramai bakal ibu yang mula mengalami pedih ulu hati dan ketakcernaan dalam separuh masa kedua kehamilan, walaupun ada juga yang mengalaminya sebelum itu.

Kira-kira satu pertiga daripada wanita-wanita hamil mengalami pedih ulu hati seawal trimester pertama dan angka ini meningkat sehingga dua pertiga bagi mereka yang dalam trimester ketiga. Jangan bimbang. Sebaik sahaja bayi anda lahir, simptom-simptom ini biasanya akan hilang tanpa meninggalkan kesan buruk.

Pencetus utama pedih ulu hati biasanya ialah makan, berbaring dan membongkok. Jika anda boleh mengenalpasti aktiviti apakah yang mencetuskan pedih ulu hati atau apa yang membuatkannya lebih teruk, anda boleh cuba untuk mengelakkannya.


Apa yang patut anda lakukan??


  • Elakkan makanan dan minuman yang boleh membuatkannya bertambah teruk. Ini termasuklah makanan yang berlemak atau berempah, coklat, buah-buahan sitrus atau jusnya, alkohol dan kopi. Elakkan juga daripada minum semasa makan.
  • Minuman bersusu boleh membantu melegakan pedih ulu hati. Jika susu penuh krim membuatkan simptom-simptom anda semakin buruk, bertukarlah kepada susu rendah lemak atau susu skim.
  • Makan sedikit tetapi kerap. Ini dapat mengelakkan asid daripada terkumpul dalam perut anda kerana makanan akan meneutralkan asid perut.
  • Jika anda merokok, cubalah berhenti. Merokok melonggarkan injap di antara perut dan esofagus dan membuatkan reflaks asid lebih berkemungkinan berlaku. Merokok juga membahayakan bayi dalam kandungan anda.
  • Duduk atau berdiri tegak, terutamanya semasa dan sejurus selepas makan. Duduk dengan tegak dan jangan membongkok. Elakkan pakaian yang ketat di sekeliling perut dan jangan baring sekurang-kurangnya satu jam selepas makan.
  • Jika pedih ulu hati lebih teruk pada waktu malam, cuba jangan makan apa-apa dalam tempoh tiga jam sebelum anda masuk tidur.
  • Tidur dalam posisi separa duduk. Gunakan banyak bantal atau tinggikan kepala katil anda dengan menggunakan buku-buku atau papan. Graviti akan membantu mengekalkan asid perut di tempat yang sepatutnya dan membantu dalam pencernaan.
  • Pastikan sebarang ubat-ubatan yang anda ambil untuk masalah lain tidak menyebabkan pedih ulu hati menjadi lebih teruk. Ini termasuk ubat anti kemurungan dan anti keradangan tanpa steroid.

sumber: sini




Petua menghilangkan pedih hulu hati:

Pilihan 1: Ambil 1 camca teh soda bikarbonat campurkan dalam segelas air dan minum. Soda yang bersifat alkali dapat menaikan pH yang berasid.

Pilihan 2: Ambil 1 biji limau nipis. Baca surah al-Kauthar 3 atau 7 kali dan belah limau nipis itu. Sapukan kapur sirih pada keratannya. Sapukan adunan itu pada pada ulu hati di bahagian tengah dada.


Selamat beramal~





No comments:

Post a Comment

para-para ibu comel men-komen